흥인초 리모델링 



흥인초등학교는 중정을 가진 ㅁ자 형태의 건물로, 교실 모듈과 복도의 폭이 비교적 넓은 편입니다. 이 프로젝트는 경증 장애가 있는 학생들을 위한 특수학급 교실을 만드는 것으로, 아동들의 신체적, 정서적 특수성을 고려한 시설 환경을 만드는 것을 기본으로 했습니다. 


 

불법 확장되어 있던 기존 교실 벽을 복구하는 대신 두 개의 교실과 한 개의 복도로 나뉘어 있던 공간을 하나의 통합된 광장으로 쓸 방법을 고안하였습니다. 두 개의 교실을 슬라이딩 도어로 연결하고, 교실과 복도 사이의 벽을 폴딩도어로 변환해 독립적 사용과 통합 이용이 가능하게 했습니다. 두 개의 교실은 학습, 놀이라는 테마별 이용과 학년별 사용이 가능하도록, 기본 구조는 동일하되 특성 공간을 달리해 실별 정체성을 가지게 했습니다. 두 특성 공간은 형태적으로도 연속성을 가지며 정형의 공간에 곡선과 사선의 리듬을 만들어냅니다.




단순 통로로만 이용되던 복도 공간은 폴딩도어를 활용해 교실 공간으로 통합시키고, 복도 창 측에는 바테이블을 설치해 새로운 학습 및 휴게, 놀이 공간으로 활용할 수 있게 했습니다.


 

학교는 아이들에게 집이자, 놀이터이자, 광장입니다. 교실이 학교라면 속닥속닥 방, 도란도란 방, 소곤소곤 방은 집이 되고, 복도는 카페가 됩니다. 새로운 경험적 공간으로써 장소의 변환을 꾀합니다. 풍부한 공간 환경에서 아이들은 자유롭고 주체적인 사람으로 자라납니다.



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Location : Seoul, South Korea

Floor area : 8,991.15m²

Landscape area : 4,685.00 m²

Working area : 552m²

Material : Birch plywood, Plaster board, Artificial leather, Paint

Photo : Yousub Song







Heungin Elementrary School remoding



Heungin Elementary School is a square-shaped building with a couryard, and the width of the classroom module and corridor is relatively wide. This project was to design a special class for students with mild disabilities, and it was based on creating a facility environment that considers the physical and emotional specificity of children.

Instead of restoring existing classroom walls that had been illegally expanded, we devised a way to use the space divided into two classrooms and one corridor as an integrated square. The two classrooms were connected by sliding doors, and the walls between the classroom and the hallway were converted into folding doors, enabling independent and integrated use. The two classrooms have the same basic structure but different characteristic spaces so that they can be used by theme of learning and play and by grade. The two characteristic spaces are also morphologically continuous and create a rhythm of curves and diagonal lines in a formal space.


The hallway space, which was used only as a simple passage, was integrated into a classroom space using a folding door, and a bar table was installed on the side of the hallway window so that it could be used as a new learning, rest, and play space.

Schools are homes, playgrounds, and squares for children. If the classroom is a school, the whispering room, the Dorandoran room, and the whispering room become a house, and the hallway becomes a cafe. Transforming places as a new empirical space. In a rich spatial environment, children grow up to be free and independent.


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Location : Seoul, South Korea

Floor area : 8,991.15m²

Landscape area : 4,685.00 m²

Working area : 552m²

Material : Birch plywood, Plaster board, Artificial leather, Paint

Photo : Yousub Song